TAKTO SE TO UDÁLO

19.09.2018 19:33

Děčín zámek

První vycházky po prázdninách, ve středu na zámek do Děčína se zúčastnilo 15 turistek a já. Den byl jako malovaný a teplota výborná. Prohlédli jsme si Růžovou zahradu, občerstvili se v zámecké restauraci a ve 12:30 h. šli na prohlídku zámku. Prohlídka byla zajímavá a výklad mladé průvodkyně byl perfektní. Pak ještě návštěva zámecké kaple a prohlídka terasovité zahrady. Krásným prostředím jdeme pod zámkem, obdivujeme skály, na kterých stojí, a dojdeme k Ploučnici. Přejdeme po řetězové lávce tam a sem (vznikla v letech 1829–1831 a 1808-1810 byl zřízen tunel), kterým jsme prošli do parku k pomníku. Tyršova bronzová postava je oděna do sokolského kroje, v pravé ruce drží šavli, která naznačuje, že šerm byl jedním z nejoblíbenějších sportů zejména v počátku sokolského spolku. Pomník vytvořil v r. 1926 Ladislav Šaloun a byl odhalen při VIII. všesokolském sletu. Od pomníku vystoupáme k mostu přes Labe a dojdeme na nádraží, kde se občerstvíme. Cesta vlakem je bez problémů, tak zase příště!   Příspěvek a foto: jiva

16.09.2018 18:03

Brandýs nad Labem-Stará Boleslav

Na 4.vycházce na poznáním v rámci Dnů evropského dědictví se na nádraží sešlo 22 turistů. Delší ale pohodová jízda vlakem nás přivedla na nádražíčko Stará Boleslav, kde jsme pogratulovali několika členům k svátku.  Poté jsme šli přes park, okolo kasáren, kde na podstavci stál MIG-21, zastavili jsme se u malé a zavřené kaple blahoslaveného  Podivena (věrný přítel sv. Václava, zde byl zavražděn). Před sebou už vidíme gotickou Staroboleslavskou bránu, vyšlápneme 58 točitých schodů a ve dvou podlažích jsou umístěny vykopávky, pěkné. Na dohled je už poutní chrám Nanebevzetí Panny Marie, pro rekonstrukci zavřeno.  Šikmo přes silnici v uzavřeném areálu je pravoslavný románský kostel sv. Klimenta, kde zrovna probíhala mše, tak se nám povedlo jen krátké nakouknutí. Na vedle stojící kostel sv. Václava jsme měli času dost, který je postaven nad původním kostelíkem sv. Kosmy a Damiána, místa umučení/zavraždění a prvního hrobu knížete Václava, později sv. Václava. Ochotná a příjemná jeptiška nám vše ukázala, povyprávěla a nakonec nám ukázala kopii Palladia země české. Ještě se zastavíme u pěkné kašny s živou vodou na zdi areálu. Jdeme při hlavní silnici k řece Labi, která tvořila historickou hranici mezi městy, zastavíme se u rotundy sv. Rocha (od zedníků na památku zemřelému staviteli mostu), na říčním rameni je plavební komora, na druhém pak slalomový kanál a nad ním starý kamenný most a Podzámecký mlýn. To už jsme pod zámkem Brandýs n/L., na nádvoří probíhá program, my jdeme na občerstvení do restaurace Rychta a na prohlídku zámku s průvodkyní. Čeká nás ještě kostel Obrácení sv. Pavla, zavřený, ale s kvetoucími a vonícími růžemi okolo. Nedaleko je otevřený evangelický kostel sv. Petra, potom nedaleká synagoga s dvoupodlažní galerii pro ženy, dnes židovské muzeum a pěkně opravený domek se sgrafitovou omítkou Brandýská katovna s mučícími exponáty. Na závěr si necháváme náměstí s Íčkem, muzeem, pěknou radnicí, kašnou a krátkým posezením ve stínu stromů, kde jsme si mohli v klidu promítnout co jsme viděli a slyšeli. Dnes jsme toho stihli  opravdu dost, teď pomalu na nádraží a cestou se zastavit ještě na malé občerstvení, to se povedlo v restauraci Modrá hvězda. Celý den nás provázelo pěkné počasí, vlaky jely jak měly. Boženko, děkujeme za všechny pěkné dny, co jsi pro nás připravila, nemělo to chybu. Díky moc !!!         Příspěvek: ruma     Foto: Ilona

15.09.2018 18:00

Vycházka do Loun

Pokračujeme v účasti na akci Dny evropského dědictví. Na nádraží se sešla menší skupina 8 turistů, která se zájmem prošla město a jeho zajímavosti. Už jen Poděbradova ulice od vlaku s pěkně opravenými domy se nám moc líbila. První zastávkou měla být  Sokolovna, otevřena byla až později, ale nedaleký Farní úřad Církve československé husitské byl otevřen. Pak jsme zamířili přes náměstí do kostela sv. Mikuláše a rovnou na věž se 182 schody,  2 místnůstkami věžníka a třetí s betlémem. Z ochozu byl výhled na náměstí s programem a do okolí, moc pěkné. Teprve potom jsme šli do kostela sv. Mikuláše a paní průvodkyně nás provedla. Na náměstí probíhal program ke 100. výročí založení republiky s krojovanou vojenskou hudbou, legionáři, T.G.M., sokoli a měšťany. Městské muzeum nabídlo expozici k roku 1968 a posezení u kávy v upraveném dvoře, kde byla ukázka vojenského lazaretu, ten si přišel prohlédnout i pan prezident T.G.M. Další zastávkou byl nejstarší kostel sv. Petra s hřbitovem okolo, dnes uprostřed panelové zástavby proti Žatecké bráně, jsou zde umístěny originály soch Víra a Chronos M. Brauna. V baště, hned  za Žateckou bránou je umístěno muzeum Zkamenělý les. Při prohlídce jsme nevěřícně zírali co příroda dokáže. Na 300 kusů zkamenělin, hlavně dřeva od nás i z celého světa, opravdu stojí za návštěvu. Přišel čas na komentovanou prohlídku radnice v nepřehlédnutelné budově na náměstí. Průvodce (historik v sokol. uniformě) pěkně vyprávěl o historii budovy, prošli jsme ji od šatlavy po 4.patro s nádherným výhledem na České středohoří. Prohlídka byla dost dlouhá, promeškali jsme komentovanou prohlídku Sokolovny, za to jsme si dali kávu na náměstí  v Hilbertově domě s jeho bustou. Sešli jsme ještě k hradbám nad řekou a pomalu se vydali na vlak. Celý den nás provázelo pěkné počasí a kdo dneska jel jen do Loun nelitoval ! Byl opravdu pěkný a poučný výlet.                                                                                          Příspěvek: ruma   Foto: Boža

09.09.2018 22:11

Beroun - zajímavá místa

Pokračujeme v poznávání Evropského dědictví a vydáváme se do Berouna, dnes je nás 24. Cesta je dobrodružná - vlak, autobus, jsou výluky tak se to střídá tam i zpět. Rovnou do Íčka a vedle do muzea Českého krasu, na náměstí je už živo, probíhají Keramické trhy, je tu zboží až oči přecházejí. Dál k pěkné Plzeňské bráně, po úzkých točitých schodech vystoupáme až na ochoz a podíváme po okolí. Zajdeme na občerstvení, pak chvilku trhy, sejdeme se u kostela kam nakoukneme a jdeme na prohlídku honosné Duslovy vily z roku 1890. Projdeme ulicí, kde jsou domky nalepené na hradbách (malá Zlatá ulička ?) Tipsport se podílel na opravách a má tu kanceláře a umožnil vstup do salonu. Jdeme zpět na náměstí na prohlídku radnice - s pěkným atriem, vidíme městskou kroniku, obřadní místnost a historický řetěz starosty. Z okna je vidět hemžení na náměstí, trhy jsou v plném proudu. Zajdeme k Pražské bráně, není tak zdobená, ale schodů je také dost. Ještě na kávu, okouknout pozůstatky hradeb, viditelná hranice staré a nová výstavby. Několik jedinců dalo přednost klidu a šli na  rozhlednu a do medvědária, podívat se na medvědy z večerníčku, jsou už 2dva a je jim 18 let. Vymezený čas se naplnil, jdeme na vlak, čekají nás opět přestupy a zpoždění je jen nepatrné. Stejně jako včera i dnes je celý den pěkně, nohy jsou trochu unavené, co nebylo v km to bylo ve schodech. Dnešní výlet se moc líbil a těšíme se na příští víkend.                                                                                                                                                                                  Příspěvek: ruma   Foto: Ilona

08.09.2018 22:08

Liběchov ( kostel, zámek) - Litoměřice

Boženka nám připravila překvapení - v rámci Dnů evropského dědictví zdarma navštívíme památky, které jsou veřejnosti většinou uzavřeny a otevírají se jen občas. Na nádraží se nás sešlo 23 a přes Ústí západ jedeme do Liběchova, po cestě do města nám příroda připravila milé překvapení - rozkvetlé kaštany. Po krátké zastávce v Íčku stoupáme ke kostelíku sv. Ducha a  Božího hrobu. Vzápětí přejedou průvodkyně a seznámí nás s historií i současností místa. Je tu pěkný výhled do kraje, na zpáteční cestu se vydáme okolo křížové cesty. Nakoukneme do kostela a jdeme na prohlídku zámku také s výkladem. Byl vrácen potomkům majitele, dost už udělali a čeká je ještě hodně práce. Už nám vytrávilo, tak naproti do restaurace na občerstvení a na vlak. Jedeme ještě do Litoměřic, kde se zastavíme v Blumentrittově a Rizalově baště, která je součástí původního městského hradebního opevnění. Je v ní expozice nejen vzdělaného Rizala, jeho díla a života na Filipínách. Nádhera. Část skupiny šla na prohlídku domu Kalich, další do podzemí a většina do hradu, který uvnitř hrad moc nepřipomíná, expozice je věnována vinařství. Podíváme se z parkánu, najdeme Máchovu světničku a pod ní navštívíme restauraci Káva s párou, vedle je roztomilá malá modelová železnička, vláčky jezdí a na Radobýl dokonce lanovka. Cestou na vlak ještě nakoukneme do kostela sv. Ludmily, den prohlídek končí. Tak jako celý den je stále pěkně a všechny vlaky mají zpoždění, ale čekají na sebe. Byl to moc pěkný den.                                                                       Příspěvek: ruma   Foto: Ilona

01.09.2018 22:00

Výlet do Sokolova

Na nádraží se nás sešlo sedm. Cestou padl nápad, že pojedeme až do Oloví,kde je nová rozhledna Cibulka. V městečku nám hodná paní poradila nejlepší cestu a opravdu byla. Stoupaly jsme nad město pěknou pěšinou až ke kapličce sv. Josefa, kde jsme svačily. Dále jsme pokračovaly velkým obloukem k další kapličce, byla ukrytá v lese a úžasná, to už byl jen kousek k rozhledně a opravdu připomínala cibulku. Výhledy byly nádherné, cesta dolů také. K zastávce v Hřebenech jsme došli tak akorát, za chvíli už jsme jeli do Sokolova, tam jsme se rozdělili. Někdo jel domů hned a já s Martou jsme se pochodily po městě a setkaly jsme se s naší milou kamarádkou Janičkou Cyganovou. Výlet se zdařil a myslím, že se na tato místa vrátíme.

Příspěvek: Hanka

© 2011 Všechna práva vyhrazena.